In The Name Of The Father

Βόρεια Ιρλανδία. Ulster για τους Ιρλανδούς, Northern Ireland για τους Βρετανούς, «εκείνος ο αναθεματισμένος τόπος» για όσους ακροβατούν ιδεολογικά ανάμεσα στους μεν και στους δε, ανάμεσα σε αυτούς που δεν μπόρεσαν ποτέ να διαχειριστούν την ανεξαρτησία τους με εποικοδομητικό τρόπο – ποιός μπόρεσε; – και σε αυτούς που δεν μπόρεσαν να δεχθούν ότι η πάλαι ποτέ κραταιά αυτοκρατορία τους διαλύθηκε στα εξ ων συνετέθη. Από την στιγμή που βλακωδώς η Poblacht na hÉireann άφησε το βόρειο άκρο της υπο την κηδεμονία του Στέμματος (απόφαση που έδωσε την αφορμή για τον ούτως ή άλλως αναπόφευκτο Ιρλανδικό εμφύλιο), η Βόρεια Ιρλανδία καταδικάστηκε να είναι ένας από τους πιο πολύπαθους τόπους της Γηραιάς Ηπείρου. Συνεχίζει να είναι μέχρι σήμερα, το μήλον της έριδος ανάμεσα σε δύο διεκδικητές που δεν έχουν ιδέα πια γιατί το διεκδικούν ή πως να λύσουν το ουσιαστικά ανύπαρκτο πρόβλημα που έχουν οι ίδιοι δημιουργήσει από το τίποτα. Παθιασμένα προβάλλουν επιχειρήματα διαφόρων ειδών. Εθνικιστικού τύπου κάποια από αυτά («Η Ιρλανδία στους Ιρλανδούς» και άλλα τέτοια ευτράπελα), θρησκευτικής τάξης κάποια άλλα, τίποτε από αυτά δεν ισχύει. Γιατί η Βόρεια Ιρλανδία έχει αγγλικοποιηθεί – και με μεγάλη της ευχαρίστηση – πολύ πριν την ανεξαρτησία,  το 1921. Γιατί Προτεστάντες και Καθολικοί ζουν πια αρμονικά στο υπόλοιπο της Κοινοπολιτείας, σε έναν εικοστό πρώτο αιώνα που οι διαφορές των δύο δογμάτων δεν αποτελούν πια καν θέμα συζήτησης σε καφετέριες. Το Βορειο-Ιρλανδικό ζήτημα είναι ένα ζήτημα ανύπαρκτο, όπως ανύπαρκτος είναι και ο λόγος ύπαρξης των δύο πλευρών που το συντηρούν πεισματικά.

Αρχές της δεκαετίας του ’70, της πιο πολύπαθης δεκαετίας για το Ιρλανδικό ζήτημα. Μπέλφαστ. Ο Gerry Conlon, άνεργος από την στιγμή που γεννήθηκε και γιος ενός δύστυχου πρώην μπογιατζή, που για να συντηρήσει την φαμίλια του δουλεύει σε γραφείο στοιχημάτων, είναι μικροαπατεώνας και κλεφτάκος: περικυκλωμένη η ζωή του πια από τον IRA και τους Βρετανούς στρατιώτες, κλέβει παλιοσίδερα και τα πουλάει για λίγες δεκάρες. Επικίνδυνη ασχολία, καθώς βρίσκεται συνέχεια στο στόχαστρο και των μεν και των δε. Απηυδισμένος από την όλη κατάσταση, περνάει απέναντι, στο Λονδίνο, χωρίς σκοπό, χωρίς σχέδιο, χωρίς να ελπίζει σε τίποτα και χωρίς να περιμένει τίποτα. Την ίδια στιγμή, η Βρετανική Κυβέρνηση περνάει τον Αντιτρομοκρατικό Νόμο, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να ηρεμήσει την κοινή γνώμη η οποία έχει βρεθεί στα όριά της εξαιτίας των πολυάριθμων βομβιστικών επιθέσεων που έχουν κοστίσει σε ζωές και σε ηρεμία. Ο Νόμος δίνει το δικαίωμα στην Αστυνομία να κρατήσουν κάποιον ύποπτο για εφτά ημέρες χωρίς δίκη. Μια βομβιστική επίθεση σε παμπ της συνοικίας Guildford, δίνει την ευκαιρία στις Αρχές να δοκιμάσουν τον Αντιτρομοκρατικό Νόμο. Ύποπτος, ο Jerry και τρεις άλλοι. Συλλαμβάνεται και καταδικάζεται. Για κάτι που δεν έκανε.

Η υπόθεση της ταινίας βασίζεται σε αληθινό συμβάν: στην σύλληψη και καταδίκη των τεσσάρων υπόπτων για την βομβιστική επίθεση στο Guildford, στις 5 Οκτωβρίου 1974, τεσσάρων υπόπτων που έμειναν στην ιστορία σαν «Οι Τέσσερις Του Guildford». Βασισμένος στο βιβλίο του ίδιου του Gerry Conlon, «Presumed Innocent»,  ο Ιρλανδός Jim Sheridan επιστρέφει πάλι στην πατρίδα του μετά το «My Left Foot», ντεπούτο που τον έκανε διάσημο και του χάρισε την πρώτη του υποψηφιότητα για το Oscar σκηνοθεσίας. Και φαίνεται πως η Ιρλανδία του κάθεται καλά. Αργότερα, θα την ξαναεπισκεφτεί, στο «In America» και στο «The Boxer» ταινίες οι οποίες αμφότερες θα του χαρίσουν άλλες δύο υποψηφιότητες αλλά όχι την πολυπόθητη νίκη. Στο «In The Name Of The Father» συγκεντρώνεται πιο πολύ στην ταραγμένη σχέση του Conlon με τον πατέρα του, χωρίς να αφήνει στο περιθώριο την πραγματική ιστορία. Σκηνοθετική και σεναριακή άδεια για δραματουργικούς λόγους δεν αποφεύγονται – σαν παράδειγμα, ο Gerry Conlon ποτέ δεν μοιράστηκε το ίδιο κελί, ούτε καν την ίδια φυλακή, με τον πατέρα του – αλλά λειτουργούν. Είναι δυνατή η σκηνοθεσία του Sheridan, και εξίσου δυνατός είναι και ο φακός του. Σαν Ιρλανδός κάνει την πολιτική του δήλωση – οι Βρετανοί στρατιώτες παρουσιάζονται σαν άξεστοι εισβολείς και οι αστυνομικοί ελάχιστα διαφέρουν από τους τρομοκράτες που ανακρίνουν – αλλά σαν σκηνοθέτης την περιορίζει τόσο, ώστε να μην καλύπτει την ισχύ της εικόνας και των γεγονότων.
Το cast είναι πραγματική βόμβα. O Daniel Day-Lewis, φρέσκος από την βράβευση του για το «My Left Foot» έχει τον ρόλο του Conlon και τον σηκώνει στους ώμους του. Πραγματικά τραγικός ο χαρακτήρας του, ένας άνθρωπος που τίποτα δεν του πάει καλά στην ζωή του, είτε εξαιτίας του είτε εξαιτίας των περιστάσεων. Δεν τον λες «ατυχο». Είναι μόνο ο λάθος άνθρωπος στον λάθος τόπο.
Διπλα του, εξίσου τραγικός χαρακτήρας είναι και ο πατέρας του, ο Giuseppe Conlon, και ο Pete Postlewaite «ζωγραφίζει». Τον έχουμε ξαναδει τον Postlewaite στο «Usual Suspects» όπου ερμηνεύει ανατριχιαστικά τον δικηγόρο Kobayashi αλλά εδώ πραγματικά θαυμάζουμε την ερμηνεία του. Ένας άνθρωπος που τον κατατρέχει το παρελθόν του, που προσπαθεί να συντηρήσει μια οικογένεια πάνω-κάτω δυσλειτουργική, που προσπαθεί να επιβιώσει σε ένα περιβάλλον επικίνδυνο και ασταθές. Προσπαθεί να φτιάξει τα πράγματα, όσο μπορεί, με όσες δυνάμεις έχει. Τα καταφέρνει; Μάλλον όχι, τουλάχιστον όχι άμεσα. Ανάμεσα στις αξιομνημόνευτες ερμηνείες της ταινίας, αυτή του Postlewaite είναι η πιο σοβαρή, η πιο συμμαζεμένη και εν τέλει η πιο δυνατή.

Το «In The Name Of The Father» δεν είναι ιστορικό δράμα. Δεν αντιπαραβάλλουμε τα πραγματικά γεγονότα με αυτά της ταινίας. Είναι μια ταινία για την σχέση μεταξύ πατέρα και γιου σε ένα ταραγμένο περιβάλλον, είναι μια ιστορία ανθρώπων και ανθρωπίνων συναισθημάτων. Και, στα πλαίσια του αφιερώματος της Λέσχης μας – Οσκαρικές Αδικίες, υπενθυμίζουμε – είναι μια από τις πιο αδικημένες ταινίες της δεκαετίας του ’90.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: