About Schmidt

Ο Thoreau κάποτε είχε πει : «Οι μάζες των ανθρώπων ζουν ήσυχες ζωές σιωπηλής απελπισίας». Προχωράμε με ρυθμό χελώνας, προς ένα μέλλον το οποίο, όσο και να προσπαθούμε να καθυποτάξουμε, τόσο αβέβαιο αποδεικνύεται. Λεπτό το λεπτό, ώρα την ώρα, βήμα το βήμα, ζούμε τις ζωούλες μας, ο καθένας σε διαφορετικό βαθμό, ωσπου να φτάσουμε στην έξοδο. «Όλοι αποβιβαστείτε!», φωνάζει ο ελεγκτής, χτυπώντας το καμπανάκι του και, αναπόφευκτα, υπακούμε. Μέσα στο τρένο, όλα καλά. Θαυμάζουμε την θέα απο το παράθυρο, καθώς οι στιγμές της ζωής μας περνούν με ταχύτητα, απολαμβάνουμε το καφεδάκι μας – ή εκείνη την αμαρτωλή γουλιά κονιάκ από το φλασκι που κρύβουμε επιμελώς στην μέσα τσέπη του παλτού μας, ανάλογα με το τι είδους άνθρωποι είμαστε – , οι πιο τυχεροί έχουν και έναν φίλο απέναντι να ανταλλάξουν μια κουβέντα, οι λιγότερο τυχεροί απλώς λαγοκοιμούνται στην κουκέτα τους. Το τρένο όμως θα φτάσει στον σταθμό, ο ελεγκτής θα φωνάξει «όλοι αποβιβαστείτε», το τρένο θα σταματήσει. Βαλίτσες στο χέρι, αποσκευές, ο μπόγος του φτωχού στην πλάτη. Ώρα να κατεβούμε για να επιβιβαστούν οι επόμενοι.

Ένας από τους επιβάτες αυτούς είναι και ο κύριος Schmidt. Η περιπέτειά του αρχίζει λίγο μετά τις πέντε το απόγευμα της τελευταίας του μέρας στη δουλειά, της μέρας συνταξιοδότησής του. Στο πάρτυ αποχαιρετισμού, όλοι είναι εκεί: φίλοι και συνεργάτες που μετρούν δεκαετίες μαζί, διευθυντές, προϊστάμενοι, ο νεαρός χρηματιστής που θα τον αντικαταστήσει. Δίπλα του κάθεται η γυναίκα του επι σαραντα δύο ολόκληρα χρόνια, η Helen, η «Helen του». Καθώς ακούει τα εγκάρδια λόγια και τις ευχαριστίες όσων παρευρίσκονται, σκέφτεται ότι η «Helen του»  έχει μετατραπεί σε «εκείνη την γριά που μένει σπίτι του», ότι θέλει να στραγγαλίσει τον νεαρό που θα τον διαδεχθεί, ότι όλη του η ζωή είναι τόσο άνοστη και πληκτική, όσο και τα νερόβραστα μπρόκολα που του σερβίρουν στο δείπνο. Τι θα φέρει η επόμενη μέρα; Πως θα σηκωθεί από το κρεβάτι, ξέροντας ότι δεν χρειάζεται να πάει στην δουλειά του, ότι κανείς πια δεν θα ζητήσει τις συμβουλές του, ότι έχει είκοσι τέσσερις ολόκληρες ώρες να γεμίσει, χωρίς να έχει την παραμικρή ιδέα πως;

Ο Alexander Payne μας είναι γνωστός. Τρία χρόνια μετά το «Election»  που τράβηξε τα βλέμματα του κόσμου πάνω του και δύο χρόνια πριν το «Sideways» που τον καθιέρωσε ως έναν από τους πιο πολύπλευρους και ταλαντούχους σκηνοθέτες της γενιάς του, μας δίνει ένα οδοιπορικό με πολλές γεύσεις: ένα ταξίδι στο μυαλό ενός ανθρώπου που η ζωή του κάνει στροφή εκατόν ογδόντα μοιρών, και ένα ταξίδι στην πολύχρωμη ιδιοσυγκρασία της Αμερικής. Τα δύο συνεννοούνται απόλυτα αρμονικά. Το ταξίδι του κυρίου Schmidt από την Omaha στο Denver είναι ένα ταξίδι αυτογνωσίας και αυτοεκτίμησης, είναι ένα ταξίδι τόσο εσωτερικό όσο και εξωτερικό, η αναζήτηση για νόημα ενός ανθρώπου χωρίς εφόδια και χωρίς τίποτε το ιδιαίτερο να προσφέρει. Το πικρόχωλο και νωχελικό χιούμορ του Payne χρωματίζει κάθε σκηνή αυτού του ταξιδιού, βοηθούμενο από το σενάριο του ίδιου το οποίο, πραγματικά, σπάει κόκκαλα. Αν μη τι άλλο, καταλαβαίνουμε ολοκάθαρα ότι ο Payne πραγματικά έχει κάτι να πει, και το λέει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Κάποιος είχε πει ότι, αν ο Διάβολος είχε πρόσωπο, αυτό θα ήταν του Jack Nicholson. Από το 1958 και την πρώτη του εμφάνιση στην μεγάλη οθόνη μέχρι σήμερα, έχουν περάσει δεκαετίες αξιομνημόνευτων ρόλων και σωρεία βραβείων και διακρίσεων. Με δώδεκα, παρακαλώ, υποψηφιότητες στα Όσκαρ και τρεις νίκες, ο Jack Nicholson είναι ένας ηθοποιός που δεν τον αγνοείς. Ένας χαμαιλέοντας της υποκριτικής, άλλοτε τρελός, άλλοτε δυναμικός, μονόχνωτος ή μισάνθρωπος, γκαφατζής ή ζεν πρεμιέ και, μερικές φορές, απλώς κάθαρμα, δεν υπάρχει ρόλος που να μην έχει υποδυθεί. Πάντοτε όμως μένει στον νου η περσόνα του, η έντασή του, εκείνο το βλέμμα που, αν πέσει πάνω σου, ξέρεις ότι δεν πρόκειται να ξεμπερδέψεις εύκολα.
Ως κύριος Schmidt, η ερμηνεία του είναι γροθιά στο στομάχι. Δεν είναι ο Nicholson που ξέρουμε και που αγαπάμε να μισούμε. Ο κύριος Schmidt είναι γλυκύτατος, τόσο χαμηλών τόνων που μόλις και μετα βίας τον προσέχεις, είναι ένας οικογενειάρχης, ένας από το σωρό. Ένας απλός άνθρωπος. Αναποδογυρίζοντας εντελώς την προσωπικότητα που έχει χτίσει επί χρόνια και αποτινάζωντας κάθε τι γνώριμο από πάνω του, ο Nicholson μας δίνει την πιο μεστή, πιο σοβαρή και πιο ώριμη ερμηνεία της καριέρας του. Και, κατά την γνώμη μου, χιλιόμετρα καλύτερη από την ερμηνεία στο «As Good As It Gets» που το 1997 του είχε χαρίσει το αγαλματάκι.
Δίπλα του, άλλη μια παρουσία που δεν αγνοείται με τίποτα. Kathy Bates και αυτό τα λέει όλα. Είναι η ηθοποιός που έκανε την διαφορά στον ερμηνευτικό Καιάδα του «Τιτανικού» όταν ανάμεσα σε χαρακτήρες κόντρα-πλακέ, έβγαζε έναν αβανταδόρικο ρόλο με την ίδια ευκολία με την οποία ανέπνεε. Είναι η ηθοποιός που στοιχείωσε για πάντα τους χειρότερους εφιάλτες μας ως «number-one fan» του δύσμοιρου James Caan στο «Misery«. Εδώ είναι η μελλοντική συμπεθέρα του κυρίου Schmidt, η μητέρα του Randall, που σε λίγο θα παντρευτεί την μοναχοκόρη του. Ένα άξεστο βλαχαδερό που το παίζει μεταμοντέρνα μητέρα, η αρχηγός μιας δυσλειτουργικής φαμίλιας της οποίας το συνολικό IQ δεν ακουμπάει τριψήφιο νούμερο. Θέλει κότσια ένας τέτοιος ρόλος, κότσια και θράσος. Και η μεγάλη Kathy Bates αποδεικνύει περίτρανα ότι της περισσεύουν και τα δύο.

Τι χρειάζεται λοιπόν μια ταινία για να είναι επιτυχημένη; Σκηνοθέτης, ηθοποιοί, σενάριο και ιστορία. Το «About Schmidt» τα έχει όλα και με το παραπάνω. Έχει έναν από τους πιο ταλαντούχους σκηνοθέτες της γενιάς του, έχει δύο πρωταγωνιστές-οδοστρωτήρες, έχει ένα σενάριο με κάθε του ατάκα αξέχαστη και έχει και μια ιστορία που ακουμπάει τον καθέναν μας, που θα μπορούσε να ζήσει ο καθένας μας και που θα μπορούσε να αγαπήσει ο καθένας μας. Χρειάζεται κάτι άλλο για να την απολαύσουμε;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: